جرم و پلاک دندانی چیست؟ و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟

شما احتمالا در مورد پلاک دندان از دندانپزشک خود و در تبلیغات مربوط به مسواک و خمیردندان شنیده‌اید. اما آیا واقعاً می‌دانید که پلاک دندان چیست و چرا بسیاری از متخصصین بهداشت دهان و دندان به آن اهمیت می‌دهند؟ اگر در این مورد اطلاعاتی ندارید، ادامه‌ی مقاله زیر را مطالعه فرمایید. با خواندن این مطلب از تاثیر درازمدت پلاک دندان بر سلامت دندان و لثه‌ی خود آگاه می‌شوید و در اینصورت دیگر هیچوقت به این مساله بی‌توجهی نمی‌کنید.

پلاک، رسوبات چسبناک و نرمی است که بطور مستمر بر روی سطوح دندان شکل می‌گیرد. این پلاک حاوی انواع زیادی باکتری (میکروب) می‌باشد و بدون توجه به سن می‌تواند هر شخصی را دچار آن کند.

برای داشتن دندان‌هایی سالم و عاری از پلاک و جرم و نیز جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از آنها، متخصصین ما در مطب تخصصی دندانپزشکی دکتر فلاحی به شما بهترین روش‌های بهداشت دهان و دندان را توصیه خواهند کرد.

ما اعتقاد داریم که تعداد جلسات استاندارد برای ویزیت دندانپزشک دو بار درسال جهت معاینات و تمیز کردن دندان‌ها است. در این صورت می‌توانیم مشکلاتی که ممکن است شما مشاهده یا احساس نکنید را کنترل کرده و علائم اولیه پوسیدگی دندان را تشخیص دهیم (پوسیدگی تا زمانی که به مراحل پیشرفته‌تر نرسد موجب درد نمی‌شود و قابل مشاهده نیست).

معمولاً جهت درمان هر گونه مشکلات بهداشت دهان و دندان، هرچه مشکل زودتر تشخیص داده شود، قابل کنترل‌تر نیز می‌باشد.

شما می‌توانید با تماس با شماره 02126409641 یک نوبت در مطب دندانپزشکی ما رزرو نمایید.

تفاوت بین جرم و پلاک دندان

untitled-2

اصطلاحات پلاک دندان و جرم دندان اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما دقیقاً یکسان نیستند. پلاک ماده‌ی چسبناک، بدون رنگ و نرمی است که در اطراف خط لثه جمع می‌شود. پلاک غشایی از باکتری است که از ذرات غذا و بزاق ساخته شده و هر روز بر روی دندان‌ها جمع می‌شود. پلاک سبب آسیب به دندان‌ها و لثه‌ها می‌گردد زیرا می‌تواند موجب کرم خوردگی دندان، بیماری لثه و التهاب لثه شود و در صورتی که هر روز از بین نرود می‌تواند سخت‌تر شده و تبدیل به جرم شود.

خوشبختانه، پلاک به راحتی با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شست‌شوی روزانه قابل برطرف شدن است. پلاک در هشت ساعت شکل می‌گیرد، بنابراین حتماً قبل از خوابیدن نیز مسواک بزنید.

جرم به رنگ زرد یا قهوه‌ای مایل به زرد است و بصورت سخت، متخلل و شکننده می‌باشد. جرم می‌تواند ظاهر بسیار ناخوشایندی داشته باشد و در امتداد خط لثه شکل بگیرد. جرم از پلاک سخت شده‌ای تشکیل شده که از بین نرفته است. دلیل سختی آن این است که از رسوبات معدنی موجود در بزاق، حاصل شده است.

جرم از این جهت مضر است که سخت و متخلخل می‌باشد – تجمع باکتری داخل جرم موجود روی دندان‌ها. همچنین موجب پوسیدگی دندان، بیماری لثه و افتادن دندان می‌شود. اگر جرم برطرف نشود به رشد و آهکی شدن خود ادامه می‌دهد.

جرم به آسانی پلاک دندان قابل برداشتن نیست و تنها بصورت حرفه‌ای توسط دندانپزشک انجام می‌پذیرد. جرم از طریق جرم گیری دندانها برداشته می‌شود – ابزار مخصوصی برای از بین بردن جرم دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر جرم پایین خط لثه شکل گرفته باشد ممکن است نیاز به جراحی برای از بین بردن آن باشد. بهترین راه برای پیشگیری از تمام این مشکلات توجه به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است.

چرا باید پلاک دندان را درمان کرد؟

مسواک زدن روزانه‌ی دندان‌ها بهترین راه برای برطرف کردن پلاک دندان است. اگر پلاک از بین نرود می‌تواند منجر به مشکلات جدی و دردناک دندان شود:

• پوسیدگی دندان- زمانی که پلاک با قند در دهان ترکیب می‌شود (ناشی از غذا یا نوشیدنی)، موجب تولید اسید می‌شود. این اسید سبب پوسیدگی یا ایجاد حفره در دندان‌ها می‌گردد. پوسیدگی را می‌توان در صورت تشخیص به موقع توسط دندانپزشک از طریق پر کردن دندان درمان کرد. هرچند در صورت عدم درمان، این پوسیدگی می‌تواند به عصب در وسط دندان برسد و موجب دندان درد و آبسه شود. در این شرایط دندان باید کشیده شود (یا انجام عصب‌کشی برای دندان بزرگسالان).
  • جرم دندان- پلاک با گذشت زمان (پس از چند روز) سخت و آهکی شده و موجب تولید جرم می‌شود. جرم یک ماده‌ی سیمان مانند سخت است که با مسواک قابل از بین رفتن نیست. دندانپزشک این لایه‌ی اضافی را از دندان جدا می‌کند.
  • التهاب لثه- زمانی که پلاک در خط لثه ایجاد شود موجب التهاب لثه می‌گردد. این التهاب لثه‌ها را قرمز رنگ و متورم می‌کند. التهاب لثه می‌تواند موجب سوزش، ناراحتی، بوی بد دهان و درد شود. التهاب لثه برگشت‌پذیر بوده و در صورت برداشتن پلاک، قابل درمان است.
  • پیرادندان‌آماس (بیماری بافت اطراف دندان)- موارد شدیدتر تحت این نام شناخته می‌شوند و در صورت عدم درمان می‌تواند موجب افتادن دندان‌ها شود. ما نمی‌خواهیم شما را نگران کنیم اما باید این تهدید را جدی بگیرید.

تشخیص پلاک دندان

پلاک اغلب قابل مشاهده نیست. قرص‌های آشکارساز می‌توانند مفید باشند. این قرص‌ها حاوی رنگ شاخص بوده که به پلاک می‌چسبد. بهترین زمان استفاده جهت کنترل کارایی آنها پس از مسواک زدن دندان‌ها است. این قرص‌ها را می‌توان از داروخانه تهیه کرد.

بعد از مسواک زدن دندان‌ها، یک قرص آشکارساز را بجویید (بر روی لب‌ها وازلین بمالید تا از رنگی شدن آنها جلوگیری شود). با آب دهان خود را بشویید. رنگ باقیمانده بر روی دندان‌ها پلاک است و باید با مسواک زدن بیشتر از بین برود.

درمان جرم دندان

به فرایند برداشتن جرم دندان، جرم‌گیری گفته می‌شود. در طی جرم‌گیری دندانپزشک از یک ابزار مخصوص (جرم‌گیرهای اولتراسونیک و دستی و کورت) برای از بین بردن جرم و پلاک از دندان‌های شما در بالا و پایین خط لثه استفاده می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های جرم‌گیری دندان، لطفا کلیک کنید.

درمان‌های خانگی برای رهایی از پلاک دندان

مطمئن‌ترین روش برای جلوگیری از تبدیل پلاک به جرم و دفع کردن اثرات بیماری لثه، رعایت بهداشت منظم و موثر دهان و دندان است.

• دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید، ترجیحاً پس از خوردن- مسواک زدن دندان‌ها را به محض ظاهر شدن اولین دندان کودک شروع کنید. تا رسیدن کودک به سن شش سالگی بر مسواک زدن وی نظارت کنید.
  • هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • مسواک خود را هر سه تا چهار ماه تعویض کنید.
  • دو بار در سال جهت معاینه و تمیز کردن دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

پیشگیری

با ایجاد عادات صحیح بهداشت دهان و دندان در سال‌های اولیه نیازی به نگرانی درباره‌ عفونی شدن لثه‌ها توسط پلاک دندان نمی‌باشد. با این حال حتماً باید به دندانپزشک نیز مراجعه کرد. آنها با داشتن تخصص کافی، می‌توانند در صورت وجود یک مشکل جدی به شما هشدار دهند و استراتژی مناسبی را برای درمان آن ارائه نمایند.