درمان آبسه و عفونت دندان در کودکان و بزرگ‌سالان

toothache-2

درد ضرباني مداوم دندان كه موجب بيدار نگه‌داشتن شما در طول شب می‌شود، می‌تواند چيزي نگران‌کننده‌تر از یک‌ دندان‌درد ساده بوده و يك آبسه دنداني باشد. آبسه دندان تجمع موضعی عفونت است که اغلب دردناک بوده و به‌طور معمول در ریشه دندان ايجاد می‌شود. آبسه‌های دنداني دردناك معمولاً ناشي از پوسیدگی دندان درمان‌ نشده، دندان ترک‌خورده یاشکسته یا پر کردن، عفونت لثه، يا بیماری پیشرفته لثه هستند.

آبسه در هر دنداني می‌تواند ايجاد شود، اما دندان‌های عقل به‌طور خاص در معرض ابتلا به آبسه هستند، زيرا تميز نگه‌داشتن آن‌ها دشوار است و پوسيدگي آن‌ها ممكن است مورد توجه قرار نگيرد.

دندان‌پزشکان ما در مطب تخصصی دندانپزشکی دکتر فلاحی از طريق تخليه آبسه و تجويز داروهاي آنتی‌بیوتیک براي خلاصي از عفونت به درمان آبسه خواهند پرداخت. سپس آن‌ها ممكن است بتوانند دندان شمارا از طريق درمان عصب‌کشی نجات دهند، اما در برخی موارد به كشيدن دندان نياز است. عدم درمان آبسه دندان می‌تواند به عوارض جدي و مرگبار منجر شود.

دستیاران ما در این مطب همواره آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما در خصوص مشکلات و روش‌های درمان آن‌ها خواهند بود. جهت مشاوره و رزرو نوبت می‌توانید از طریق شماره‌ 02126409641 با ما تماس حاصل فرمایید.

آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان یک عفونت داخلي دندان است كه تا نوك يا اطراف ريشه دندان گسترش ‌یافته است. این عفونت از محفظه داخلی دندان، كه "محفظه پالپ" ناميده می‌شود، نشاءت می‌گیرد. در درون محفظه پالپ رگ‌های خوني و اعصابي وجود دارند، كه در مجموع پالپ ناميده می‌شوند. پيش از تشکیل آبسه، دندان اساساً توانایی مبارزه با عفونت را از دست ‌داده است، و باکتری‌ها قادر به حمله به پالپ بوده و تكثير می‌شوند. با تكثير باکتری‌ها، عفونت به‌طور معمول از محفظه پالپ فراتر رفته و از طريق ناحيه پاييني ريشه به استخوان فك وارد می‌شوند. آبسه تجمع چرکي است که از سلول‌های مرده سفید خوني، زوائد بافتي، و باکتری‌ها ساخته ‌شده است.

آبسه دندان یا آبسه لثه؟

untitled

عفونت و آبسه دندان با آبسه لثه ازلحاظ منبع اصلي عفونت متفاوت است. آبسه دندان (یا "آبسه پری آپیکال") از پالپ دندان نشاءت گرفته و در ناحيه پايين ريشه از نوك دندان خارج می‌شود. آبسه لثه (یا "آبسه پریودنتال") در يك كيسه لثه‌ای در خارج از دندان و كنار ریشه شروع می‌شود. درمان به منبع عفونت بستگي دارد.

دلايل آبسه دندان چيست؟

علل بسیاری برای آبسه دندان وجود دارد. یک علت بسیار شایع زماني است كه يك پوسيدگي دندان آن‌قدر بزرگ و عميق می‌شود كه به محفظه پالپ می‌رسد.

علل ديگر ايجاد آبسه دندان عبارت‌اند از:

•  ضربه به دندان
  • درمان دندان مانند تاج یا پر کردني که بیش‌ از حد به محفظه پالپ نزديك می‌شود.
  • تروماي دندان ناشي از تراشيدن دندان يا دندان‌قروچه

در تمامي اشكال آبسه دندان، محفظه پالپ تحت تأثیر قرار می‌گیرد و قادر به بهبودي از آسيب ایجاد شده نمی‌باشد. ضربه به دندان می‌تواند بلافاصله جریان خون دندان را قطع کند. تروماي ناشي از تراشيدن دندان يا دندان‌قروچه يك آسيب كندتر و پیش‌رونده دنداني است.

علائم و نشانه‌های آبسه دندان چيست؟

d2

1. رنگ دندان نسبت به دندان‌های مجاور كدر می‌گردد. در بسیاری از موارد، ممکن است هیچ دردي وجود نداشته باشد.
  2. در هنگام غذا خوردن و یا فشار دادن دندان‌درد ايجاد می‌شود. آبسه‌ای كه به نوك ريشه سرايت می‌کند ساختارهاي نگه‌دارنده (لثه و استخوان) را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  3. تورم و يا يك جوش بر روي لثه وجود دارد كه مملو از چرك است. این جوش " فیستول تخليه" نامیده می‌شود و اغلب می‌تواند پاره شده و چرك از آن خارج گردد. این‌یک نشانه بارز عفونت است. از نشانه‌های دیگر آبسه دندان ايجاد طعم و یا بوی بد دردهان است.
  4. صورت يا فک متورم اغلب نشانه يك عفونت پیش‌رونده است. درد فک ناشي از تورم نيز می‌تواند وجود داشته باشد.

به ‌علاوه بايد توجه داشته باشید که آبسه دندان ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. از آنجایی‌که دندان سرزندگي (یا توانایی احساس محرک) را ازدست‌داده است، ممکن است هیچ دردي همراه با آن وجود نداشته باشد. با این ‌حال، در چنين شرايطي نيز ممكن است آبسه همچنان وجود داشته باشد و موجب انتشار عفونت شود. گاهي اوقات، در مواردي كه بيمار هیچ‌یک از علائم بارز آبسه را تجربه نكرده است، آبسه دندان در طول يك راديوگرافي اشعه ايكس معمولي تشخيص داده می‌شود.

آبسه دندان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آبسه دندان به‌طور کلی توسط موارد زیر تشخيص داده می‌شود.

• علائم و نشانه‌های گزارش‌شده توسط بیمار
  • معاينه و آزمايشات انجام‌شده توسط دندان‌پزشک
  • نتايج قابل ‌مشاهده در رادیوگرافی دندان (اشعه X)

درمان آبسه دندان چیست؟

در بزرگ‌سالان، درمان معمول آبسه دندان و درمان عفونت دندان با تخليه عفونت آغاز می‌شود. درمان به میزان گسترش عفونت بستگي دارد. روند درمان به‌طور معمول شامل آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و تخلیه دندان و ساختارهای مجاور از عفونت است.

untitled

هنگامی ‌که عفونت تخلیه‌شده و دندان قابليت ترميم را پيدا می‌کند، درمان عصب‌کشی انجام می‌گیرد. "درمان عصب‌کشی" فضای داخلی كلي دندان (محفظه پالپ و کانال‌های مرتبط) را پاک‌سازی كرده و فضاي خالي ایجاد شده را با يك ماده كائوچويي داخلي پر می‌کند. تمیز کردن و پر كردن فضای داخلی، دندان را از ابتلاي بيشتر به عفونت‌های مهاجم محافظت می‌کند. چنانچه دندان قابل ‌ترمیم نباشد، بايد كشيده شود.

چنانچه آبسه دندان در دندان‌های شیری کودکان (دندان‌های کودک) رخ‌داده باشد، شانس چنداني براي نجات دندان وجود ندارد. درمان مناسب شامل كشيدن دندان آبسه كرده است. در دندان‌های شیری آبسه كرده، عفونت پیشرفته كرده و هیچ راهی براي تخليه كامل عفونت وجود ندارد. كشيدن دندان آبسه كرده نیز در اجتناب از ايجاد عفونت پایداري که می‌تواند موجب آسيب به دندان‌های دائم شود، نيز از اهميت برخوردار است. آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی ممکن است بسته به ميزان عفونت مورد نیاز باشد.

آبسه دندان در دوران بارداری، نیاز به توجه فوری به ‌منظور به حداقل رساندن گسترش بیشتر عفونت دارد. هر گونه خطر عفونت در هنگام بارداري موجب نگرانی است، زيرا عفونت می‌تواند در زنان باردار شدیدتر بوده و به جنين آسيب برساند.

آیا داروهای خانگی برای آبسه دندان مؤثر هستند؟

به‌طور کلی، داروهای خانگی برای آبسه دندان توصیه نمی‌شود. داروهای خانگی مانند آب‌نمک گرم، جوش‌شیرین، فشار دادن چاي کیسه‌ای مرطوب گرم بر روي محل آبسه و مصرف داروهاي بدون نسخه براي تسكين درد می‌تواند براي كاهش موقت علائم استفاده شود. با این‌ حال، در صورت عدم درمان صحيح، خطر پيشروي عفونت همچنان وجود خواهد داشت. علاوه بر این، اجتناب از درمان می‌تواند به عوارض جدی‌تری منجر شود. مشاوره با یک دندان‌پزشک حرفه‌ای در اسرع وقت توصیه می‌شود.

آيا آبسه دندان قابل‌پیشگیری است؟

عادات مراقب خانگي خوب و مراجعات منظم به دندان‌پزشک می‌تواند نقش بزرگ در پيشگيري از آبسه دندان ايفا كند. زمان نیز عامل مهمي دررسیدن دندان به نقطه عفونت است. هر چه زمان درگير بودن دندان بيشتر باشد، شانس ايجاد عفونت و تبديل آن به آبسه بيشتر است. هنگامی‌که پوسيدگي، شکستگي و یا حساسيت در دندان مشاهده می‌شود، انجام اقدامات پیشگیرانه براي حل زود هنگام آن به پيشگيري از ايجاد مشکلات بزرگ‌تری چون آبسه دندان كمك خواهد كرد.