درمان دندان درد شدید در کودکان و بزرگسالان

مسلماً هر کسي که به دندان درد دچار مي‌شود، شدت اين درد را کاملاً درک خواهد کرد. يک دندان درد خفيف شايد فقط کمي شما را به زحمت بيندازد و برايتان دردسر درست کند، اما باز هم مي‌توانيد تا مدتي طولاني آن را تحمل کنيد. از طرفي ممکن است دندان درد به قدري شديد باشد که شما را از خواب و خوراک بيندازد و صحبت کردن و انجام کارهاي روزمره را برايتان غيرممکن سازد. دندان درد مي‌تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان اتفاق بيفتد و شدت آن هم مي‌تواند از يک ناراحتي خفيف تا درد بسيار شديد و غير قابل تحمل، متغير باشد. درد دندان مي‌تواند به صورت ناگهاني بروز کند و يا به صورت تدريجي شکل بگيرد و به مرور زمان شديدتر شود.

بهترین کار به محض بروز اولین نشانه‌های دندان درد آن است که سریعاً به یک دندانپزشک مراجعه کنید و مشکل مربوطه را درمان نمایید. اما متأسفانه برای اغلب افراد، گفتن این حرف‌ها خیلی ساده‌تر از عمل کردن به آن است. ترس از دندانپزشک و عمل‌های دندانپزشکی غالباً باعث می‌شود که افرادی که به دندان درد دچار می‌شوند، نسبت به درمان مشکل دندان خود اقدام نکنند و در نتیجه، یک پوسیدگی ساده به تدریج به عصب دندان برسد و یا مشکلات وخیم‌تری به وجود آورد.

مطب تخصصی دندانپزشکی دکتر فلاحیجامع‌ترین خدمات دندانپزشکی اورژانسی را به شما ارائه می‌نماید. مراقبت‌های اورژانسی از دندان‌های خود را به ما بسپارید. ما تمام سعی خود را به کار می‌بندیم و مشکل شما را در عرض چند ساعت به طور کامل برطرف می‌کنیم.

اگر هر مورد اورژانسی دندانپزشکی برای شما پیش آمد، می‌توانید از طریق شماره 02126409641 با ما تماس بگیرید. مهم‌ترین موارد اورژانسی دندانپزشکی عبارتند از:

• دندان درد شدید
  • ورم دندان
  • خونریزی شدید از دهان
  • آسیب‌دیدگی شدید دندان‌ها

درمان شما از لحظه مراجعه شما به اورژانس آغاز خواهد شد، فقط کافی است با ما تماس بگیرید.

چه عواملی باعث دندان درد شدید می‌شود؟

درد دندان‌های شما می‌تواند ناشی از یک پوسیدگی یا بیماری‌های پیشرفته لثه باشد. اولین نشانه‌های پوسیدگی دندان، احساس درد در هنگام خوردن غذاهای شیرین، خیلی سرد یا خیلی داغ می‌باشد. اگر پوسیدگی و آسیب‌های ناشی از آن به مغز دندان (قسمت مرکزی دندان که حامل بافت‌ها و اعصاب می‌باشد) برسد، دندان درد شما شروع خواهد شد.

بعضی از عوامل دیگری که می‌تواند باعث بروز درد دندان شود، عبارتند از:

• بیماری‌های لثه
  • سایش دندان‌ها (دندان قروچه)
  • آسیب‌دیدگی دندان
  • ناهنجاری‌های فک و دندان
  • دندان درآوردن (در خردسالان و کودکان دبستانی)
  • بیماری TMJ (اختلال مفصل فک)

عفونت سینوس‌ها، عفونت گوش و کشیدگی ماهیچه‌های صورت نیز می‌تواند درد و ناراحتی‌هایی شبیه به دندان درد ایجاد کند. اما این گونه علائم معمولاً با سر درد نیز همراه است.

درد اطراف دندان‌ها و فک‌ها می‌تواند علائمی از بیماری‌های قلبی از قبیل آنژین صدری (درد قفسه سینه) باشد. اگر دندانپزشک شما به علائمی که مشاهده می‌کند مشکوک باشد و درد دندان را ناشی از یک بیماری یا عامل زمینه‌ای دیگر بداند، ممکن است شما را به یک پزشک ارجاع دهد.

دندان درد با چه علائمی همراه است؟

از آنجا که علائم دندان درد می‌تواند مشابه با علائم مربوط به بیماری‌های دیگری باشد، تشخیص علت اصلی این درد بدون انجام یک معاینه دقیق توسط دندانپزشک ممکن نخواهد بود. اگر شما در نزدیکی منشأ درد، چرک و مواد عفونی مشاهده کردید، پس دندان درد شما می‌تواند ناشی از آبسه دندان باشد که باعث بروز عفونت در استخوان اطراف دندان شده است. همچنين وجود چرک مي‌تواند نشان دهنده بيماري‌هاي لثه باشد که با التهاب بافت‌هاي نرم دهان، خونريزي لثه‌ها و تحليل رفتن غير طبيعي استخوان حمايت کننده از دندان مشخص مي‌شود.

در صورتي که هر يک از علائم زير را مشاهده کرديد، بلافاصله با متخصصين دندانپزشکي ما تماس بگيريد:

• مشکل در نفس کشيدن يا بلعيدن غذا
  • ورم در ناحيه اطراف دندان
  • درد دندان در هنگام جويدن غذا
  • خروج ترشحات بدطعم از دهان
  • درد مداوم دندان

دندانپزشک چه کمکي مي‌تواند به ما بکند؟

متخصصين دندانپزشکي در کلينيک ما يک معاينه کامل بر روي دهان و دندان شما انجام مي‌دهند تا موقعيت و علت درد دندان شما را به طور دقيق تعيين کرده و هر نشانه‌اي از تورم، قرمزي و آسيب‌ديدگي آشکار دندان را مشخص نمايند. ممکن است دندانپزشک از دندان‌هاي شما عکسبرداري (اشعه ايکس) کند تا بتواند نشانه‌هاي پوسيدگي در بين دندان‌ها، شکستگي، دندان نهفته يا بيماري استخوان دندان را تشخيص بدهد.

علاوه بر آن دندانپزشکان ما احتمالاً داروی دندان درد مسکن و آنتي‌بيوتيک براي شما تجويز مي‌کنند تا دندان درد شما با سرعت بيشتري بهبود پيدا کند. اگر دندانپزشک ببيند که دندان شما عفونت کرده است، ممکن است براي درمان دندان درد شدید ناشی از آن ناچار به کشيدن يا عصب‌کشي دندان باشد. در عمل عصب‌کشي دندان، دندانپزشک بافت آسيب‌ديده عصب را از قسمت مرکزي دندان بيرون مي‌کشد. همچنین برای درمان دندان درد شدید روش های دیگری ازجمله پر کردن، کشیدن دندان و ... نیز وجود دارد.

در صورتي که به دندانپزشک دسترسي نداشته باشم، چگونه مي‌توانم درد دندان خود را ساکت کنم؟

هر کسي که به دندان درد دچار مي‌شود بايد حتماً يک بار جهت تشخيص و درمان علت آن به دندانپزشک مراجعه کند. اگر به تسکین درد دندان اهميت داده نشود و به‌‌موقع نسبت به درمان آن اقدام نشود، درد و علت به وجود آورنده آن مي‌تواند شديدتر شود و يا عواقب وخيم‌تري داشته باشد. اما اگر به هر دليلي قادر به مراجعه اورژانسي به دندانپزشک نيستيد يا در نزديکي خود به دندانپزشک دسترسي نداريد مي‌توانيد از طريق راهکارهاي زير، درد و التهاب دندان خود را به طور موقت تسکين دهيد:

• دهان خود را با آب نمک گرم بشوييد.
  • بين دندان‌هاي خود را به آرامي نخ دندان بکشيد تا اگر ذره غذا بين آنها گير کرده است، خارج شود.
  • يک قرص مسکن بدون نسخه مانند ايبوپروفن (آدويل) يا استومينوفن (تيلنول) بخوريد تا درد دندانتان ساکت شود.
  • هرگز داروي آسپرين يا هر نوع داروي مسکن ديگري را روي لثه‌ها يا در نزديکي دنداني که در مي‌کند نگذاريد، زيرا اين کار مي‌تواند باعث سوختن لثه‌هاي شما شود.
  • يک پماد ضدعفوني کننده بدون نسخه که حاوي بنزوکائين باشد را مستقيماً روي دنداني که درد مي‌کند و لثه‌هاي اطراف آن بماليد تا درد به طور موقت ساکت شود. مالیدن روغن گل میخک (قرنفل) روی لثه‌ها هم به بی‌حس شدن آن کمک می‌کند. این روغن را می‌توانید مستقیماً روی ناحیه دردناک لثه‌ها و دندان بمالید یا یک تکه پنبه را به آن آغشته کنید و روی دندان بگذارید.
  • اگر هر گونه جراحت و آسیب‌دیدگی در محل دندان می‌بینید، با استفاده از یک کمپرس سرد بر روی صورت می‌توانید درد و ورم ناشی از آن را کاهش دهید.

دندان درد در کودکان

دندان درد یکی از ناراحتی‌های کاملاً شايع در میان کودکان محسوب می‌شود. بنابراین اولین اقدامی که والدین کودک باید انجام دهند آن است که خونسردی خود را حفظ کنند و کودک را به نزد یک دندانپزشک عمومی یا دندانپزشک کودک ببرند. اگر دندانپزشک عمومی تشخیص دهد که مشکل دندان کودک شما جدی است و درمان آن خارج از حوزه تخصصی او است، کودک را به یک دندانپزشک متخصص کودکان ارجاع می‌دهد.

ممکن است کودک شما در شب و یا در مکانی که امکان دسترسی سریع به دندانپزشک وجود ندارد، دچار دندان درد شود. در چنین موقعیتی والدین کودک ابتدا باید مطمئن شوند که درد دندان کودک به صورت موقت نیست، چراکه دندان درد کودکان در خیلی از موارد می‌تواند به صورت موقتی و ناشی از حساس بودن یکی از دندان‌های او باشد. اگر دندان درد کودک تا صبح ساکت نشد، بدون معطلی او را به دندانپزشکی ببرید. در اغلب موارد، چنین دردهایی به خاطر یک پوسیدگی جزئی است که با پُر کردن دندان کودک، به سادگی برطرف می‌شود.

آیا راهی برای جلوگیری از دندان درد وجود دارد؟

مهم‌ترین نکته در جلوگیری از دندان درد آن است که یک برنامه اصولی برای بهداشت دهان و دندان خود داشته باشید و آن را به طور منظم و مداوم رعایت کنید. برای مثال مسواک نزدن و نکشیدن نخ دندان به طور منظم به خصوص بعد از صرف غذا می‌تواند خطر پوسیدگی دندان‌های شما و بروز دندان دردهای شدید را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

بعضی از مهم‌ترین اقداماتی که برای کاهش خطر بروز دندان درد می‌توانید انجام دهید، عبارتند از:

• حداقل دو بار در روز و ترجیحاً بعد از صرف غذا و میان وعده‌های شیرین، مسواک بزنید.
  • حداقل یک بار در روز بین دندان‌های خود را با نخ دندان تمیز کنید تا به بیماری‌های لثه دچار نشوید.
  • در طول سال به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید.