عصب کشی یا روت کانال تراپی: مراحل، هزینه و درمان درد پس از عصب کشی

s

عصب‌کشی (روت کانال‌تراپی) با هدف ترمیم و حفظ دندانی انجام می‌شود که پوسیدگی وسیع دارد یا عفونی شده است. عصب و پالپ (مغز) دندان در عمل عصب‌کشی درآورده می‌شود و داخل کانال‌های ریشه و دندان پس از پاکسازی با مواد مخصوص پر و درزبندی می‌شود. چنانچه عصب‌کشی انجام نشود، بافت اطراف دندان عفونت می‌کند و آبسه ایجاد می‌شود.

متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر فلاحی در تشخیص و درمان ناراحتی‌های مرتبط با ریشه‌ دندان از تجربه و دانش بالایی برخوردار هستند و نهایت سعی خود را می‌کنند تا با انجام عمل‌های تخصصی عملکرد و سلامت دندان را به آن بازگردانند و دندان طبیعی را تا حدامکان حفظ کنند.

ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر فلاحی عصب کشی و عمل‌های دیگری را برای درمان ریشه‌ها و مغز دندان انجام می‌دهیم و دندان آسیب دیده را با پر کردن یا روکش کردن ترمیم می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات کافی از مراحل و جلسات درمانی برای عصب کشی و درمان ریشه میتوانید از طریق شماره 02126409641 با مشاورین و دستیاران ما تماس حاصل فرمایید.

عصب‌کشی چیست؟

منظور از کانال ریشه حفره‌ای طبیعی داخل مرکز دندان است. اتاق پالپ یا پالپ ناحیه نرمی داخل کانال ریشه است. عصب دندان درون کانال ریشه قرار دارد.

ضرورت خارج کردن پالپ دندان

چنانچه بافت عصبی یا پالپ آسیب ببیند، از بین می‌رود و باکتری‌ها درون اتاق پالپ شروع به تکثیر می‌کنند. باکتری‌ها و دیگر ذرات پوسیدگی باعث ایجاد عفونت و آبسه دندانی می‌شوند. عفونت کانال ریشه علاوه بر آبسه مشکلات زیر را نیز در پی دارد:

• ورمی که در بخش‌های دیگر مانند صورت، گردن یا سر نیز منتشر می‌شود.
  • تحلیل رفتن استخوان اطراف نوک ریشه
  • ترشحات عفونی به سمت بیرون ریشه. گاهی اوقات سوراخی در کنار دندان ایجاد می‌شود که به سمت لثه‌ها یا گونه‌ها ترشحات عفونی دارد.

مراحل انجام عصب‌کشی

ss1-1

روت کانال‌تراپی طی یک یا دو جلسه انجام می‌شود. دندانپزشک در ابتدا از دندان عکس می‌گیرد تا شکل کانال‌های ریشه را ببیند و وجود نشانه‌های عفونت در استخوان اطراف دندان را بررسی کند. سپس بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود.

دندانپزشک در مرحله بعد رابر دم (صفحه لاستیکی) را برای خشک ماندن ناحیه تحت درمان و دور نگه داشتن آن از بزاق اطراف دندان قرار می‌دهد.

sas2

دندانپزشک با دریل سوراخی را داخل دندان ایجاد می‌کند تا به ریشه دسترسی داشته باشد. پالپ، باکتری‌ها، بافت عصبی پوسیده و ذرات موجود در اتاق پالپ و کانال پاک می‌شود.

وجود عصب دندان پس از بیرون زدن دندان از لثه برای حفظ سلامت و عملکرد دندان چندان حیاتی نیست و صرفاً نقش حسی در احساس گرما یا سرما دارد. بنابراین وجود داشتن یا نداشتن عصب تاثیری بر عملکرد معمول دندان نمی‌گذارد.

پاکسازی کانال با استفاده از فایل‌های مخصوص عصب کشی انجام می‌شود و برای شستن و خارج کردن ذرات باقی مانده از محلول هیپوکلریت سدیم یا آب استفاده می‌شود.

دندانپزشک پس از اطمینان از پاک شدن اتاق پالپ و کانال ریشه حفره ایجاد شده را می‌بندد. برخی دندانپزشکان ترجیح می‌دهند بستن دندان را یک هفته بعد انجام دهند. برای مثال اگر عفونت وجود داشته باشد، دندانپزشک برای از بین بردن عفونت دارو داخل دندان می‌گذارد. اگر روت کانال‌تراپی در یک جلسه تمام نشود، حفره خارجی ایجاد شده به‌طور موقت پر می‌شود تا آلودگی‌هایی مانند ذرات غذا و آب دهان وارد دندان نشود.

مرحله نهایی به ترمیم دندان مربوط می‌شود. از آنجایی که دندان عصب کشی شده پر کردگی وسیع دارد و به شدت آسیب دیده است، بهتر است برای محافظت بیشتر روکش شود تا از شکستن آن جلوگیری شود و شکل و عملکردی طبیعی داشته باشد.

موفقیت درمان عصب‌کشی

• روت کانال‌تراپی موفقیت بالایی دارد و میزان موفقیت آن بیش از 95 درصد است. بسیاری از دندان‌های عصب کشی شده تا پایان عمر در دهان باقی می‌مانند.
  • ضمناً از آنجایی که دندان در انتها با روکش یا پرکردگی ترمیم می‌شود، شکلی طبیعی دارد و دیگران متوجه آسیب دیدن دندان نمی‌شوند.

درد عصب‌کشی

تصور اشتباهی که از عمل عصب کشی در ذهن بسیاری وجود دارد عملی دردناک و دشوار است. حال آن که اکثر بیمارانی که عصب‌کشی را تجربه کرده‌اند، درد طول عمل را بیشتر از درد پر کردن معمولی دندان نمی‌دانند.

پس از عصب‌کشی

دندان تا چند روز پس از اتمام عصب‌کشی به دلیل التهاب بافت حساس است، چنانچه بیمار با درد یا عفونت به دندانپزشک مراجعه کرده باشد، میزان این حساسیت بیشتر خواهد بود. البته این حساسیت یا ناراحتی معمولاً با مصرف مسکن‌های غیرتجویزی آرام می‌شود. اکثر بیماران می‌توانند فعالیت‌های خود را از فردای روز عمل بدون هیچ مشکلی دنبال کنند.

مسواک‌زدن، نخ دندان، استفاده منظم از دهانشویه ضدعفونی کننده و مراجعه به دندانپزشک در فواصل زمانی تعیین شده برای حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است.

عوارض عصب‌کشی

علی‌رغم تلاش دندانپزشک برای پاک کردن کانال ریشه و بستن حفره گاهی عفونت پس از روت کانال‌تراپی بروز می‌یابد. دلایل رایج عفونت پس از عصب کشی عبارت است از:

• تعداد کانال‌های ریشه دندان بیش از تعداد معمول است و یک کانال جا می‌افتد.
  • ترک خوردن ریشه دندان تشخیص داده نمی‌شود.
  • به دلیل نقص داشتن یا نامناسب بودن ترمیم دندان باکتری‌ها از آن رد و وارد فضاهای داخلی دندان می‌شوند و آنجا را آلوده می‌کنند.
  • ماده استفاده شده برای پر کردن کانال‌ها و مهر و موم کردن به مرور زمان از بین می‌رود و باکتری‌ها مجدداً فضای داخلی دندان را آلوده می‌کنند.

در چنین شرایطی گاهی عصب‌کشی باید مجدد انجام شود و گاهی جراحی ریشه برای حفظ دندان ضرورت می‌یابد. متداول‌ترین جراحی ریشه اپیکواکتومی یا قطع انتهای ریشه است. این عمل التهاب یا عفونت داخل ناحیه استخوانی اطراف انتهای دندان را از بین می‌برد که پس از عصب‌کشی همچنان وجود داشته است. بافت لثه در این عمل باز می‌شود، بافت عفونی و گاهی اوقات انتهای ریشه برداشته می‌شود. در پایان پرکردگی کوچکی برای بستن کانال ریشه روی آن قرار داده می‌شود.

هزنیه عصب‌کشی

هزینه عصب‌کشی به شدت مشکل و نوع دندان آسیب‌دیده بستگی دارد. اکثر بیمه‌های درمانی دست‌کم بخشی از هزینه درمان را می‌پردازند.

درمان‌های جایگزین عصب‌کشی

حفظ دندان طبیعی اولویت نخست تمام دندانپزشکان است. داشتن دندان‌های طبیعی به شما اجازه می‌دهد تا تمام خوراکی‌ها را به راحتی میل کنید، و همان‌طور که می‌دانید رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامتی ضروری است. عصب‌کشی روشی است که به تحقق این هدف کمک می‌کند.

یگانه جایگزین عصب‌کشی کشیدن دندان  و استفاده ازبریج (پل) دندانی، ایمپلنت یا دندان مصنوعی متحرک است تا بتوان عملکرد جویدن دندان از دست رفته را بازیابی کرد و از حرکت دندان‌های کناری جلوگیری نمود.

استفاده از این جایگزین‌های مصنوعی هزینه بالاتری را دربردارد و صرف زمان بیشتر و انجام عمل‌های متعددی را ایجاب می‌کند که در آنها دندان‌های کناری و بافت‌های نگهدارنده نیز درگیر می‌شوند.