باورهای غلط در مورد درمان ریشه دندان و عوارض عصب کشی دندان

در مغز دندان کانال‌هایی

دندان گفته می‌شود.در دندان پزشکی روشی برای درمان کانال ریشه دندان وجود دارد که در این روش بافت نرم آلوده توسط دندانپزشک برداشته می شود و سپس با مواد دیگری پر می‌شود. در مغز هر دندان مجموعه‌ای از بافت‌ها و کانال‌هایی هستند که وظیفه‌ی تغذیه رسانی به دندان را دارند.هنگامی که این بافت نرم آلوده شود دندانپزشک به شما عصب کشی را توصیه می‌کند.

مواردی که از عصب کشی استفاده می‌شود:

• دندان درد شدید که با فشار روی دندان درد تشدید می شود.
  • تورم در ناحیه ی اطراف دندان
  • تیره شدن دندان
  • آبسه کردن دندان
  • تاول های کوچک بر روی لثه در اطراف دندان

باورهای غلط رایج درمورد عصب کشی دندان

شما به دلیل نداشتن دندان درد نیازی هم به عصب کشی ندارید.

اکثر عفونت ها بدون هیچ دردی رخ می‌دهد. این به خاطر این واقعیت است که عفونت هنوز به هیچکدام از عصب ها نرسیده‌است.

شما در طول عصب کشی درد شدیدی را تجربه خواهید کرد.

اکثر روش های درمان دندان، از جمله عصب کشی نیاز به بی حسی دارند. به دلیل دوز بالای بی حسی، بیماران در طول عصب کشی هیچگونه احساس درد و ناراحتی ندارند.

در صورت انجام عصب کشی خطر ابتلا به بیماری دیگری نیز وجود دارد.

کارشناسان این نظریه را مدت ها پیش رد کرده‌اند. به جز عفونت دوباره دندان، کانال ریشه هیچ ارتباطی با شروع بیماری دیگر ندارد.

کشیدن دندان گزینه ی بهتری است.

دندان طبیعی بسیار بهتر از جایگزین مصنوعی آن است.به همین دلیل است که دندانپزشکان ترجیح می دهند دندان طبیعی را نگه دارند تا اینکه برای آن جایگزین مصنوعی بگذارند.

عصب کشی یک راه حل موقت است.

اگر جلوی عفونت زودهنگام گرفته‌شود و درمان توسط یک دندانپزشک حرفه ای انجام شود، عصب کشی می‌تواند دندان شما را تا مدت‌ها برایتان نگه‌ دارد.

عوارضی که در طول عصب کشی و بعد از آن به وجود می آیند.

عصب کشی دندان 95 درصد موفقیت آمیز بوده و عوارض جانبی نداشته‌است. با این حال درهر روش درمان پزشکی یا دندانپزشکی، عوارضی در نظر گرفته می‌شود.

ابزار های دندان پزشکی ممکن است در داخل کانال ریشه شکسته شوند.

در طول این عمل، یک ابزار کوچک برای ازبین بردن عفونت دیواره‌ی کانال استفاده می‌شود. برخی از دیواره‌های کانال‌ها موج ‌دار هستند و هرچند ابزار دندانی محکم و با دوام باشد امکان شکسته‌شدن آن وجود دارد. اگر قطعه‌ی شکسته شده با موفقیت بیرون آورده‌شود، عوارض دیگری را در پی نخواهد داشت.

تورم سینوس ها

ریشه‌های برخی از دندان‌ها به حفره‌های سینوسی می‌رسند. در برخی موارد عصب کشی باعث التهاب و تورم حفره‌های سینوسی اطراف می‌شود. اغلب این عوارض پس از چند هفته کاهش می‌یابد.

برگشت دوباره‌ی عفونت به دندان

ریشه‌ی دندان دو نوع پوشش دارد. یکی پوشش داخلی که به آن گاتا پرکا گفته می شود

و پوشش دیگر همان عاج دندان است که در قسمت خارجی دندان قرار دارد. این دو نوع پوشش (آب بندی) می توانند از دندان محافظت کنند اما در مقابل فرسایش مقاوم نیستند. هنگامی که یک یا هردوی آنها ازبین بروند، باکتری‌ها می توانند به راحتی وارد دندان شده و باعث عفونت دوباره‌ی دندان شوند. مراقبت صحیح از آنها می‌تواند طول عمر آنها را افزایش دهد.

شکستگی تاج

به دلیل عصب‌کشی ریشه‌های دندان اساسا ازبین می‌روند. عصب‌کشی عفونت دندان را از بین می‌برد ولی باعث شکننده شدن دندان می‌شود. تاج‌های دندان نیز برای حفاظت از ناحیه‌ی بیرونی دندان لازم هستند که در عصب‌کشی از بین می‌روند.

تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ دندان زمانی اتفاق می‌افتد که مواد گذاشته شده در داخل ریشه دندان به عاج دندان نفوذ کند. البته درصد کمی از بیماران دچار این عارضه می‌شوند که می‌توان با انجام عمل زیبایی دندان آن را برطرف کرد.

بی حسی

بی حسی در نواحی اطراف دندان نیزاز عوارض دیگر است. عصب‌های دندان که عفونت کرده‌اند ازبین می روند بنابراین آن نواحی بی حس می‌شوند.این بی حسی پس از چند هفته ازبین می‌رود.

واکنش شدید به بی حسی

برخی افراد نسبت به مواد بی حسی آلرژی شدید دارند. اگر شما در عمل‌هایی که قبلا انجام داده‌اید این اتفاق را تجربه کرده‌اید، پیش از عصب کشی دندانپزشک خود را مطلع کنید.

چرا در برخی مواقععصب کشی نتیجه بخش نیست؟

به این دلیل که عصب کشی توسط یک دندانپزشک حرفه ای صورت نگرفته‌است. پیش از انجام این عمل، اطمینان حاصل کنید که یک دندانپزشک کاربلد و متخصص را انتخاب کرده‌اید.

برخی از عصب ها کانال های بسیار باریک دارند.

در عمل عصب‌کشی هر مسیری که داخل دندان قرار دارد،آلوده و عفونی است. برخی از کانال‌های عصبی آنقدر باریک هستند که تمیز کردن کامل آن‌ها غیرممکن است.

کانال‌های عصبی بسیار باریک برای ضدعفونی کردن سخت هستند.

پس از ازبین بردن عفونت، یک ضدعفونی کامل در آن منطقه انجام می‌شود. این امر باعث جلوگیری از ایجاد عفونت دوباره و تجمع باکتری‌ها می‌شود. برخی از کانال‌های عصبی انشعابات باریکی دارند که غیرقابل دسترس هستند و حتی قابل مشاهده هم نیستند.

پر کردن دندان موفقیت آمیز بوده یا خیر

بعضی از عوامل منجر به شکستن پانسمان می‌شوند.یک ترک خوردگی روی دندان می‌تواند راه را برای تجمع دوباره‌ی باکتری باز کند. سالم ماندن پانسمان بستگی به مراقبت کافی شما از آن دارد.

آسیب های شدید عمل موفقیت آمیز را تهدید می کند.

درصورت مشاهده‌ی یکی از علائم بالا بهتر است در همان ابتدا پیش دندانپزشک خود رفته و آن را چک کنید.اگر عفونت در دندان و لثه‌های اطراف گسترش یابد، عوارض و خطرات بیشتری را در پی خواهد داشت.

عصب کشی یک عمل رایج است که توسط متخصصین دندانپزشکی صورت می‌گیرد. قبل از انجام عمل عصب کشی با دندانپزشک خود در مورد عوارضی که ممکن است در طول عمل و پس از آن ایجاد شود مشورت کنید. حتی اگر یک درصد احتمال وقوع هرکدام از عوارض وجود دارد، شما باید بدانید که دندانپزشک شما چگونه می‌خواهد با هرکدام از آنها برخورد کند و چه راه حلی را پیش می‌گیرد.

شما باید آگاه باشید که درصورت مواجه شدن با آنها چه گزینه‌هایی روبه‌روی شما هستند، برای مثال در صورت وخیم بودن شرایط دندان بهتر است دندان کشیده شود و از ایمپلنت دندان استفاده شود.علاوه براین به دستورالعمل هایی دندانپزشک پس از عمل به شما توصیه می‌کند توجه داشته باشید.

نتیجه گیری

نکته‌ی مهم این است که توجه داشته باشید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. رعایت بهداشت با خود‌آگاهی همراه است. از علائم و تغییرات قابل توجه در بدن خود أگاهی داشته‌باشید. قبل از پیشرفت علائم و وخیم شدن آنها با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید.معمولا اولین نشانه‌ی عفونت دندان به درد افتادن آن نیست.