درد بعد از عصب کشی دندان بدلیل عفونت استخوان و عصب باقی مانده در دندان

درد بعد از عصب کشی دندان

بعد از اینکه دندان دائمی‌تان درد گرفت، مطمئنا شما به سراغ دندانپزشک می‌روید،و علت ناراحتی خود را متوجه می‌شوید: دندان به شدت آسیب دیده یا کرم خورده است. کانال ریشه را مشخص کرده و مراحل را کامل می‌کنید. شما خیلی خوشحال هستید که دیگر دردی ندارید، اما وقتی پس از عصب کشی هنوز درد دارید ناراحت می‌شوید! کجای کار اشتباه شده است؟

چه دلایلی ممکن است بعد از درمان ریشه موجب درد شوند؟

عفونت در استخوان

فرض را بر این می‌گذاریم که شما کانال ریشه را درمان کرده‌اید. دندان عفونت کرده کاملا تخلیه شده است، بتونه شده و با پر شدن یا تاج تکمیل شده است. با این حال، اگر باکتری‌ها در استخوان در اطراف ریشه نفوذ کرده باشند می‌تواند متورم شود و درد بگیرد.خوشبختانه، با برداشتن منبع عفونت(عصب دندان مرده)، باکتری‌ها جایی برای پنهان شدن ندارند. سیستم ایمنی بدن شما باید بتواند عفونت را از بین ببرد. برای سرعت بخشیدن به این روند، شما می‌توانید یک دوره آنتی بیوتیک‌ استفاده کنید.

کانال ریشه عفونت کرده

حتی پس از درمان ریشه ,دندان ممکن است عفونت کند. این وضعیت ناراحت کننده هنگامی رخ می‌دهد که پر شدگی نشت می‌کند، و باکتری‌ها از بزاق شما در اطراف لبه‌های پرشدگی به کار خود ادامه می‌دهند. زمانی که باکتری‌ها وارد کانال ریشه شدند فقط در طی چند روز می توانند عفونت ایجاد کنند.این یکی از دلایلی است که بسیاری از دندانپزشکان پس از درمان ریشه دندان, آن را با تاج پوشش می‌دهند. با این حال، این امر همیشه جواب نمی‌دهد، چون ممکن است دندان های تضعیف شده حتی ضعیف‌تر هم بشوند چون زمانی که قرار است تاج روی دندان قرار بگیرد دندان باید کوتاه تر هم بشود. درمان ریشه عفونت کرده معمولا می‌تواند برگردد، مگر اینکه ریشه ترک بخورد یا دندان زیر لثه شکسته باشد. در این موارد ممکن است درآوردن دندان ضروری باشد.

سیمان یا فشار هوا از طریق انتهای ریشه

ممکن است گاهی اوقات کانال ریشه بیش از حد با سیمان دندان پرشود، و باعث شود تا کمی مواد از انتهای ریشه بیرون بزند. این که آیا این مورد باعث درد می‌شود یا نه بستگی به این دارد که مواد پر کردنی مورد استفاده چه بوده است، چقدر بیرون ‌زده و چه جایی می‌رود.اگر انتهای ریشه قبل از درمان ریشه عفونت کرده باشد، احتمالا فضا برای سیمان اضافی وجود دارد شما اصلا متوجه نمی‌شوید که بیش از حد پر شده است. اما اگر دندان در اطراف انتهای ریشه عفونت نکرده باشد، بیش از حد پر شدن بعد از درمان ریشه موجب درد می‌شود.این مورد خیلی نادر است، اما حباب کوچک هوا نیز می‌تواند از ناحیه ریشه خارج شود و باعث فشار و درد شود. ممکن است کمی طول بکشد، اما درد در هر دو مورد باید به خودی خود فروکش کند.

پر کردن بیش از اندازه یا تاج

اگر پرکردگی نهایی یا تاج حتی اندکی بزرگ باشد،فشار بیش از حد به دندان مخالف وارد می‌شود که نسبت به فشاری که به دندان های اطراف می‌شود خیلی بیشتر است، این می‌تواند باعث درد بعد از درمان ریشه شود. خوشبختانه این مورد به راحتی درست می‌شود. دندانپزشک به سادگی پرکردگی یا تاج را با برداشتن قسمت بالای دندان تنظیم می‌کند، هرچند ممکن است درد به مدت سه تا پنج روز ادامه یابد.

نشت هیپوکلریت سدیم

در طی درمان کانال ریشه، دندانپزشک ریشه‌های دندان را با هیپوکلریت سدیم می‌شوید، محلولی که باکتری را می‌کشد، بافت‌های عصبی باقی مانده را از بین می برد و باعث تخلیه دوغاب‌های سیمانی می‌شود که در طی فرایند جمع شده‌ است. در موارد بسیار کمی، برخی از محلول‌ها ممکن است از انتهای ریشه نشت کنند، و باعث درد آنی شوند، حتی اگر این ناحیه هنوز بی‌حس باشد. پس از اینکه دندانپزشک آن قسمت را پاک کرد و روکش کرد، ممکن است نیاز باشد تا چند هفته شما از آنتی بیوتیک‌ها و داروهای مسکن استفاده کنید تا درد کاهش یابد.

کانال گمشده

دندان دارای کانال‌های متعددی است و تشخیص برخی از آنها دشوار است، به ویژه در دندان مولر(دندان آسیابی). ممکن است دندانپزشک قسمتی از عصب را داخل دندان جا بگذارد یا یک فضای کوچک در انتهایی‌ترین قسمت ریشه برای اقامت باکتری ها وجود داشته باشد تا موجب ایجاد عفونت شود.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."