دیر مراجعه کردن به دندان پزشک چه عواقبی دارد؟

دیر مراجعه کردن به دندانپزشک

چند وقت یک بار به دندانپزشک مراجعه می‌کنید؟ پاسخ صحیح بستگی به نگرانی‌های خاص دندانپزشکی است که شما دارید. اگر از آخرین باری که به دندانپزشک رفته‌اید مدت زمان زیادی گذشته است، احتمالاً الان زمان برداشتن تلفن و رزرو یک وقت ملاقات است. دفعات مراجعه به دندانپزشک بستگی به وضعیت دندان‌ها و لثه‌های شما و شرایط پزشکی‌تان دارد.

توصیه‌های کلی

پیشگیری از بروز یک مشکل اغلب آسان‌تر از درمان بعد از ابتلا به آن است. برای دهه‌ها، توصیه‌ی معمول برای جلسات دندانپزشکی دو بار در سال جهت معاینه و تمیز کردن دندان‌ها بوده است. دو بار مراجعه به دندانپزشک در سال، یعنی معمولاً هر ۶ ماه یک بار، به وی امکان تشخیص هرگونه مشکل مانند پوسیدگی‌ها یا مراحل ابتدایی بیماری لثه و درمان این مشکلات قبل از اینکه بزرگ‌تر شوند را می‌دهد.در مراحل اولیه، پوسیدگی‌ها و التهاب لثه‌ها ممکن است باعث بروز علائمی نشوند یا موجب علائمی شوند که بسیار خفیف بوده و متوجه آنها نمی‌شوید. اما یک دندانپزشک می‌تواند نشانه‌های اولیه پوسیدگی یا مشکلات دیگر را شناسایی کرده و برای اصلاح آنها اقدام کند. اصلاح مشکلات در مراحل اولیه آسان‌تر است زیرا در مراحل بعدی ممکن است نیاز به درمان‌های پیچیده‌تر مانند جراحی باشد.دو بار مراجعه به دندانپزشک در سال از کجا آماده است؟ نکته جالب این است که این توصیه ممکن است در واقع از تبلیغات خمیردندان Pepsodent در چندین دهه قبل آمده باشد. در آن زمان، افراد دندان‌های خود را بطور منظم مسواک می‌زدند اما عادت به رفتن به دندانپزشک جهت تمیز کردن دندان‌های خود نداشته‌اند. نتیجه این بود که دندان‌ها در سال‌های قبل و پیش از این توصیه که باید دو بار در سال برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کرد شکل بسیار بدی داشتند.

در این شرایط باید بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

دو بار مراجعه در سال به دندانپزشک فقط یک توصیه است. برای سلامت مطلوب دندان‌ها، ممکن است برخی افراد نیاز به مراجعات بیشتری به دندانپزشک داشته باشند.برای مثال به زنان باردار اغلب توصیه می‌شود که بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنند. حتی در صورتی که دندان‌ها و لثه‌های سالمی در طول بارداری داشته باشید و دو بار در روز مسواک زده و مرتب نخ دندان می‌کشید، تغییرات هورمونی که طی این دوره رخ می‌دهند شما را بیشتر در معرض خطر بیماری لثه قرار می‌دهند. دندانپزشک لثه‌های شما را بررسی کرده و تمیز کردن عمقی دندان‌ها را برای کمک به رفع علائم التهاب لثه انجام می‌دهد.افرادی که سیگار می‌کشند نیز باید به دفعات بیشتری به دندانپزشک مراجعه کنند. سیگار کشیدن بطور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری لثه و سایر مشکلات دهان و دندان از جمله سرطان را افزایش می‌دهد. در طول یک جلسه دندانپزشکی، دندانپزشک نه تنها دندان‌ها و لثه‌ها را بطور عمقی تمیز می‌کند و درمان‌های اضافه‌ای را برای برطرف کردن یا بهبود بیماری لثه انجام می‌دهد، بلکه می‌تواند در مورد ترک سیگار نیز توصیه‌هایی را ارائه کند.اگر شرایط پزشکی خاصی مانند بیماری قلبی، دیابت یا اچ‌آی‌وی ‌(HIV) داشته باشید، ممکن است نیاز باشد که بیشتر از دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید. بیماری‌های قلبی و دیابت شما را بیشتر در خطر بیماری لثه و عوارض مرتبط با بیماری لثه قرار می‌دهند، اچ‌آی‌وی نیز توانایی بدن برای مبارزه با عفونت، مانند باکتری‌هایی که باعث بیماری لثه می‌شوند را محدود می‌کند. داروهای تجویز شده برای کنترل اچ‌آی‌وی نیز اغلب می‌توانند خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش دهند.

کودکان چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنند؟

بطور کلی کودکان باید دو بار در سال برای معاینه و تمیز کردن دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنند. چه زمانی باید برای اولیه مراجعه به دندانپزشک اقدام کرد؟ معمولاً بهتر است کودک خود را هنگامی که اولین دندان وی بیرون می‌آید به دندانپزشک ببرید. در دیرترین زمان باید در تولد یک سالگی کودک خود به دندانپزشک مراجعه کنید.برخی کودکان ممکن است بیشتر نیاز به مراجعه به دندانپزشک داشته باشند، مانند کودکان با پوسیدگی‌های زیاد یا کودکانی که نیاز به ارتودنسی یا سایر درمان‌های دندانپزشک دارند. هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، وی به شما خواهد گفت که چند وقت یک بار باید کودک خود را نزد دندانپزشک ببرید.

مراجعات اضطراری دندانپزشکی

در برخی موارد ممکن است نیاز به یک ویزیت دندانپزشکی برنامه ریزی نشده یا اضطراری داشته باشید. اگر دچار درد شدید در یک دندان یا لثه‌های خود باشید، باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمایید، حتی در صورتی که زمان ملاقات بعدی‌تان چند ماه بعد باشد. برخی مشکلات مانند آبسه دندان و پوسیدگی‌های شدید باید بلافاصله درمان شوند. در صورتی که دندان بطور ناگهانی بسیار حساس شود، اگر مواد پرکننده دندان از بین بروند یا ترک یا شکستگی در دندان رخ دهد نیز باید فوراً نزد یک دندانپزشک بروید.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."